مهندسی نرم افزار شاخه ای از مهندسی است که به توسعه و مدیریت مهندسی کامپیوتر و سیستم های نرم افزاری کامل می پردازد. یکی از فراگیرترین رشته های علمی در دنیای مدرن است. کاربردهای آن گسترده است و تقریباً در هر جنبه ای از زندگی معاصر اجرا می شود. نرم افزار و مهندسی محاسبات یکی از زمینه های در حال رشد در سطح جهان از زمان ظهور اینترنت در حدود قرن گذشته بوده است. با گذشت زمان، اتکا به نرم افزار برای فناوری هایی مانند فناوری تلفن همراه، اتوماسیون ، صنایع دیجیتال، روباتیک، و بانکداری و غیره بیشتر می شود.
مهندسی نرمافزار از زیر شاخههای دیگری نیز تشکیل شده است که دو مهمترین آنها یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است که قابلیتهای نرمافزار مدرن کنونی را بسیار بهبود میبخشد. آنها معمولاً توسط شرکتهای بزرگ فناوری اجرا میشوند، زیرا هزینههای سربار بالایی دارند و برای شرکتها یا افراد کوچکتر امکانپذیر نیست. شرکت های فناوری مانند گوگل و آمازون از یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی برای بهبود ویژگی ها و تجربه کاربری محصولات خود استفاده می کنند. فروشگاه آنلاین تجارت الکترونیک آمازون از الگوریتمهای یادگیری ماشینی پیچیده برای یادگیری رفتار کاربر معمولی و توصیه محصولات با توجه به نیازهای کاربر و الگوهای مرور قبلی استفاده میکند. سیستم جستجوی یوتیوب اصول مشابهی را برای پیشنهاد ویدیوها به کاربر اعمال می کند که منجر به افزایش حفظ بینندگان و لذت بردن آنها می شود.
همانطور که مشاهده می شود، شرکت ها و افراد می توانند از فناوری های مدرن برای رسیدن به اهداف تجاری یا شخصی خود استفاده کنند. مهندسی نرم افزار حتی در مدت زمان کوتاهی به سرعت توسعه می یابد، به این معنی که توسعه دهندگان نرم افزار باید با فناوری های جدید و نوظهور همگام شوند تا از رکود کار خود جلوگیری کنند. آنها دانش زبان های برنامه نویسی، اصول طراحی نرم افزار مناسب و مهندسی را برای ایجاد راه حل های قابل تنظیم و متناسب با نیازهای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به کار می گیرند. این زمینه نه تنها در دنیای تجارت یا فناوری قابل اجرا است، بلکه میتوان آن را با طراحی هنری و حوزههای هنری مختلف دیگر ترکیب کرد تا محصولات سرگرمی مانند بازیهای ویدیویی، واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و فیلمها و غیره ایجاد کند که همچنان مرزهای تعاملی و داستانگویی رسانه مربوطه خود را پیش میبرند.